Collectif Zirlib

 

108 rue de Bourgogne

45000 ORLEANS

www.zirlib.fr

zirlib@yahoo.fr

Zirlib a été fondée en 2008 autour d’un postulat simple : l’esthétique n’est pas dépourvue de sens politique. C’est le fruit d’une rencontre entre auteurs, acteurs, chercheurs, danseurs, vidéastes et musiciens de formations et d’horizons divers. Ce collectif envisage la création contemporaine comme une expérience, un geste sensible/social dont la dimension esthétique la plus exigeante doit se confronter au quotidien le plus banal.

Le point de départ est toujours une rencontre. Rencontre avec une femme de ménage, un éleveur de moutons, des sage-femmes, un marin. C’est à partir de ces rencontres que se créent des fresques spectaculaires.

 

Zirlib œuvre ainsi dans trois domaines :

- la création contemporaine dans les arts vivants en France et à l’étranger.

- la recherche dans les rapports arts / sciences humaines / sciences technologiques.

- l'action artistique avec les publics les plus éloignés des cercles culturels.

 

« La seule conviction qu’on a pu se forger ces dernières années est que chacun de

nos gestes esthétiques doit interroger le théâtre d’aujourd’hui dans sa forme, mais

également constituer un refuge pour les plus fragiles d’entre nous.

On considère notre pratique artistique comme un espace de réconfort – par la

beauté du geste –, d’émancipation – par la radicalité du propos –, et d’hospitalité.

Christian Boltanski disait récemment que chacun, à partir de soixante ans, est un

musée en soi, et qu’il faudrait ainsi créer des milliers de micro-musées vivants. C’est

de cette façon que nous avons imaginé notre théâtre et pour cette raison que nous avons indifféremment

travaillé avec des professionnels très reconnus et des non-professionnels très inconnus. »

Mohamed El Khatib

 

 

 

l'équipe

 

ZIRLIB est porté par Mohamed El Khatib (auteur-metteur en scène), Frédéric Hocké (plasticien), Nicolas Jorio (musicien), Yohanne Lamoulère (photographe), Violaine de Cazenove (plasticienne),  Alice Le Diouron (administratrice),  Corinne Dadat (femme de ménage et actrice), Dimitri Hatton (circacien), Sylvia Courty (Directrice des productions), Marie Desgranges (actrice), Zacharie Dutertre (vidéaste), Emmanuel Manzano (monteur), Daniel Kenigsberg (acteur), Vassia Chavaroche (dramaturge), Arnaud Léger (ingénieur son).

Régulièrement, d’autres artistes viennent se joindre aux recherches de la compagnie : Alain Cavalier (cinéaste), Valérie Mréjen (plasticienne), Massimo Furlan (performer), Patrick Boucheron (historien), Éric Elmosnino (acteur)…

Pôle technique : Jonathan Douchet, Madeleine Campa, Nicolas Hadot, Christine Boisson, Olivier Lecce.

 

Zirlib est une compagnie conventionnée par le ministère de la Culture et de la Communication – DRAC Centre-Val de Loire, portée par le région Centre et soutenue par la Ville d’Orléans.

 Mohamed El Khatib est artiste associé au Théâtre de la Ville à Paris, au Théâtre National de Bretagne (Rennes) et à Malraux-scène nationale de Chambéry Savoie.

 

Contact artistique

zirlib(arobase)yahoo.fr

 

Production-Diffusion

Sylvia Courty

sylvia.courty(arobase)gmail.com

 

Administration

Alice Le Diouron

alicelediouron.zirlib(arobase)gmail.com

 

Contact technique

Fred Hocke

fred.hocke(arobase)zirlib.fr

 

Presse

Nathalie Gasser

gasser.nathalie.presse(arobase)gmail.com

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mohamed El Khatib

He hasn’t been Wadji Mouawad’s assistant. He entitled his latest text All Chechens Aren’t Liars. Has lived in Mexico. Has directed short films. Is impatiently waiting to be positively discriminated against. Attempts to confront drama with other media (films, installations, newspapers) and to observe the frictions they produce. After literature studies, a passage at the CADAC (Dramatic Art Center of Mexico) and a PhD in sociology about “the critique in the French press), he co-founded on 2008 the collective Zirlib on a simple postulate: esthetics isn’t deprives of political sense. He has started with Nowhere to Hide a reflection on the notion of grief, which will last for the next 15 years.

Since 2011, Mohamed El Khatib has been supported by the L’L – a place of research and guidance (Brussels). There, he has been developing research around the writing of the intimate and attempts to explore, to the point of exhaustion, different modes of anti-spectacular exposition. In 2014-2016, he's an associate artist at the Centre Dramatique National Orléans/Loiret/Centre.

 

Frédéric Hocké

A plastic artist, he works on images in all their forms: photography, painting, drawing, video, animation, light, scenography… Alongside a personal work of research mainly hinging on the practice of photography and installation, he has been working for several years on live entertainment. He co-leads the company Sans Soucis and For Want Of A Better, collaborates with Habaquq, le Clair-Obscur and conducts a workshop with Violaine de Cazenove a laboratory of scenography.

 

Nicolas Jorio

A self-taught guitarist, he plays in different bands at the crossroads of experimental rock and electronic music. He has been able to record numerous records and has played in the most various places, from Paris to Rome or Berlin, from the Mac/Val to the City Sonics festival, from the Route du rock to the Théâtre de la Bastille or the Confort Moderne. At the same time, Nicolas jorio has never ceased developing his solo work – strongly linked with is electric instrument and with the “treatment” of this electricity – often in collaboration with creators originating from other disciplines: plastic artists (Saâdane Afif, François-Xavier Courrèges) or writers (Régis Jauffret). He is invited on a regular basis to participate on France Culture, at the Atelier de la Création Radiophonique (Minizza, Huysmans) and has, in 2013, for the 50 years anniversary of this radio station, at the Palais de Tokyo, accompanied for two nights readings at the invitation of Alexandre Plank.

 

Marion Poussier

35. Photographer. She works on invisible bodies – the young, the old or the “precarious” from the rue d’Avron in Paris – and

strives thanks to everyday aesthetics to translate the ordinary life of “specific worlds” to which we are strangers. Though

she has explored the (free) circulation of desire, this laureate of the Prix de Photographie of the Académie des Beaux Arts

in 2010 raises in her latest works the question of the family “link” as the latest avatar of an atomized society. There we

are. www.marionpoussier.fr

 

Corinne Dadat

50. Maid, cleaner, in other words cleaning lady. After a string of particularly precarious part-time jobs in the market sector,

she turned to cleaning almost by calling. She married an Algerian man in 1980, with whom she had three children. She

agreed to take part in the project I, Corinne Dadat because it “will take her mind off things” and “the wages she will earn

will enable her not to moonlight during her vacation”.